- 4. dubna 2009
- ester
- Aktuality, Základní škola
- 0
Naše práce v Tereze
Výukový program třídy 4.A a 4.B ve Sdružení TEREZA dne 10.2. 2009
Co je to Sdružení TEREZA?
Od roku 1990 pomáhá se zařazením environmentální výchovy do výuky v základních a středních školách a se zaváděním aktivizujících metod učení.
Témata výukového programu:
- Užovka v umyvadle
- Užovka v zásuvce
Popis programu Užovka v zásuvce
Během tříhodinového výukového programu děti aktivní formou poznávaly, kde se získává energie pro spotřebiče v domácnosti a jak je s ní možno šetřit.
Prakticky si samy zkoušely rozdíl v obsluze domácích elektrických spotřebičů a jejich variant – ručně ovládaných nástrojů. Např: lux – lopatka a koště, el. pračka – valcha, televize – loutkové divadélko apod. Pak děti srovnávaly, co je bavilo víc, co méně, jak to bylo namáhavé. Zajímavé zjištění bylo, že děti někdy více bavilo ručně pracovat s pomocí nástrojů, než jen zapnout a vypnout el.přístroj. Další forma získávání poznatků o elektrické energii byla práce s textem – s příběhem rozstříhaným na části. Výsledkem jejich práce byla snová dobrodružství chlapce Toma.
V prvním se Tomovi zdálo, že je pravěkou vodou, kapkou v moři, potokem, řekou… voda je vtažena do turbíny vodní elektrárny, přepravena do transformační stanice a přeměněna v elektrickou energii s vysokým napětím, aby neexplodovala. Dále je vedena do el. zásuvky v Tomově pokoji, ve které je zapojen el. budík. Ten náhle zazvoní a Tom se probouzí ze sna.
Druhý a třetí příběh je varianta s uhlím a vzduchem (tepelné a větrné elektrárny).
Každá skupina svůj příběh zahrála jako představení.
Pak se děti mohly samy rozhodnout, jakých přístrojů by se v domácnosti vzdaly nebo u kterých by snížily používání, a tím i spotřebu. Některé děti se vyjádřily, že by se mohly vzdát různých přehrávačů, televize i počítače.
Vyhodnocení:
Výukový program v Tereze jsem zhodnotila z hlediska pedagogického i z hlediska organizace práce a použitých metod jako velmi přínosný, doplňující některé znalosti z přírodovědy a vlastivědy. Jako zásadní hodnotím prožitkovou a aktivizující metodu a velký prostor pro vyjádření vlastních názorů a myšlenek. Děti program bavil.
— Jaroslava Hrdličková, třídní učitelka 4. B.
Comments are closed.